Rozvoj turistického ruchu, alebo Rezort Piešťany hľadá riaditeľa

15.04.2012 12:26

 Rezort Piešťany hľadá riaditeľa – takýto titulok  sa objavil v každom piešťanskom regionálnom médiu. Prilákať do regiónu viac turistov a urobiť z Piešťan a okolia  pútavé a lákavé miesto pre trávenie voľného času – to je podľa oficiálnych vyjadrení cieľ nového združenia „REZORT PIEŠŤANY“ a založilo ho mesto Piešťany v spolupráci s kúpeľami a obcami Banka, Moravany n/V, a hotel Sandor Pavillon, Máj a Park.

Výborne! V posledných dňoch môžeme sledovať (konečne!) snahu o zvýšenie počtu návštevníkov regiónu a zároveň môžeme povedať, že to je prvý pokus, keď si odmyslíme iba „osobné vybavovanie“ všelijakých fondov pre rôzne účely mesta,  aktívne ovplyvniť príjem do „pokladnice“ mesta. tak, ako by to malo byť úplne všedné v bežnom európskom meste.

Človeka môže iba potešiť akákoľvek iniciatíva pre rozvoj turistického ruchu. A ostáva iba veriť, že mesto bude mať úspech. Ani nie tak s fungovaním REZORTU (zaujímavý, pravdepodobne marketingový ťah s tajomným názvom pre našinca), ale s očakávaním, že sa splnia ciele pre ktorý REZORT vzniká.

         A teraz vážne. Doteraz už viackrát vedenie mesta vyšlo na občanov s, aspoň trochu podobnými iniciatívami. Napríklad pred  pár mesiacmi sa objavila tiež podobná: boli tu v Piešťanoch, aj pohostení, nejakí Číňania. Delegácia. Možno si  zopár tisíc občanov Piešťan aj myslelo, že za pár mesiacov tu budú tisícky turistov z tejto exotickej a hlavne vzdialenej veľkej krajiny. A možno, že ani neprídu, ale pošlú iba Eurá. Zatiaľ ostáva čakať. A takpovediac trochu naivne sa usmievať.

To si vedenie mesta nedokáže uvedomiť, že to, aby sem prišlo viac návštevníkov sa nedá urobiť len tak, iba jednoducho - založením nejakého združenia, alebo pohostením - a to bude všetko. Keby to bolo tak jednoduché, tak to by už každý kút Európy, aj východný, vyzeral úplne inak. Oveľa, oveľa lepšie a krajšie. Nie je to tak a ani nebude. Nikdy! Problém je aj v tom, že v Piešťanoch a nielen v Piešťanoch nie je vidieť jediný efektívny krok týmto smerom. Ani v meste a pravdepodobne ani v Kúpeľoch, aj keď je to aj spojitá nádoba – možno sa spolieha jeden na druhého . . .). Za celé dve desiatky posledných rokov prakticky mesto v záujme rozvoja turistického ruchu nedokázalo preukazne(!) urobiť nič. Keď sa aj niečo robilo, tak iba v záujme Piešťancov. Aj to väčšinou iba niektorých. Nie pre Piešťany. A to je v tomto prípade podstatný rozdiel. Je naivné chápanie rozvoja mesta u mnohých  obyvateľov tak, že mesto napríklad zabezpečí odvoz odpadov, alebo dá opraviť cesty, alebo knižnicu, alebo Fontánu, alebo kúpalisko, alebo zasadí, alebo vyrúbe zopár stromov, alebo, alebo...tých činností, ktoré je každé mesto (opakujem každé!) viac-menej povinné je veľa, ale to nie sú programy rozvoja mesta, ktoré by mali napríklad znamenať okrem iného aj vyšší príjem do pokladnice mesta.

Vyšší štandard, kvalitatívne vyššiu reputáciu mesta... že to ide naopak je jasné práve napríklad z jednoduchej vety, ktorá odznela aj z úst „otcov“ mesta ...“podiel návštevníkov, turistov v meste má klesajúcu tendenciu“...iba si málokto uvedomuje, čo to vlastne znamená. Ale možno niečo napovie aj posledný štatistický fakt,  citujem ...“ v Trnavskom kraji sa v roku 2011 zvýšila mzda i zamestnanosť ..... v okrese Piešťany sa mzda znížila. Najviac sa mzda znížila v ubytovacích a stravovacích službách....“ – koniec citátu. Kto ešte nepochopil, tak dodám, že práve to je  aj vplyvom zníženia turistického ruchu.

Aj s tým hore uvedeným REZORTOM to môže skončiť rovnako ako s fúrou podobných aktivít. Inak to pravdepodobne bude iba rovnako, ako doteraz – iba „blafovanie“. Marketingový ťah. Piešťany (ako mesto)  už „prebabralo“ (dá sa to napísať aj ešte expresívnejšie)  kopu príležitostí na svoj rozvoj. Aj príležitostí bolo, aj ďaleko vhodnejšia doba bola a Piešťany – nič. Núka sa otázka – či by toto nemal byť iba ďalší podobný krok. Na základe, trúfam si tvrdiť, doterajších kvalitatívnych parametrov, podľa doterajších pokusov, mesto nedokáže urobiť jediný krok k intenzívnemu rozvoju turistiky a zdôrazňujem, že nielen k rozvoju turistiky a núkajú sa iba  možnosti: buď preto, že to nechce (a robilo niečo iba „naoko“) alebo,  možno aj nevie urobiť.  V súvislosti aj s tým „Rezortom“ sa objavila informácia, že prebehla diskusia aj na tému nového termálneho prameňa v Piešťanoch (pre mesto, nie pre Kúpele) s výsledkom že vraj:

(ďalší) termálny prameň v Piešťanoch by bol pre mesto (vraj) drahý.

Klasický prejav. Oveľa lepšie je vedieť, že niečo sa nedá, ako prísť na to, ako sa TO dá. Aj v tomto prípade je to podobné. Vyše tridsať lokalít na Slovensku, kde urobili úspešné vrty a majú termálne kúpaliská a majú turistov, to bolo lacné ?  Niekedy ešte boli časy, keď na Slovensku nebol  „turistický“ vrt ani jeden. Vtedy boli Piešťany niečo.  A je zaujímavé, že tam, u nich  to funguje, alebo sa minimálne vytvárajú možnosti, aby boli vytvorené podmienky! Iba v Piešťanoch nie. Trúfam si tvrdiť, že napriek piešťanským danostiam „od Boha“ mesto to nedokáže využiť. Alebo nechce. A možno aj preto, že je tu ďalší kohút na smetisku – Kúpele.  A na produktívnu spoluprácu  treba dvoch, alebo aspoň jedného rozumnejšieho, ktorý má nezištný záujem na využití synergického efektu. V Piešťanoch zrejme  niečo hapruje. Vedenie mesta? Občania? Vhodná spoločenská klíma? Dokonca sa ani nepokúšame stanoviť diagnózu.

Ono, turistický ruch funguje, okrem veľmi, veľmi mála výnimiek, vždy iba v kontexte s inými aktivitami – to nie je niečo jedinečné, čo, akože niečo postavím alebo vytvorím a turisti  (a pre tých menej chápavých dodávam, že z turizmu idú pre mesto dane a iné príjmy, z ktorých môže mesto zabezpečovať jeho rozvoj a kvalitu života) sa budú hrnúť do mesta, že nebudeme stačiť počítať.

Toto (nebyť schopný nič rozvojové naštartovať) je jeden zo skutočných dlhoročných obrazov mesta. Nič pre mesto neurobiť a radšej zavrieť oči a myslieť si, že to budú mať zavreté oči aj všetci turisti.  A myslieť si, že ešte aj to niečo, čo sa pre mesto urobí niekto druhý zaplatí.

A občania to akceptovali a akceptujú. Od všetkých komunálnych „radných“ od začiatku (od takzvanej revolúcie v 89) až doteraz. A Piešťany okrem toho, čo vzniklo ešte za „bolševika“ nevytvorili nič, čo by pritiahlo turistov. Skôr naopak

Zmení sa niečo? Pokiaľ vedenie mesta nezačne naozaj efektívne pracovať pre mesto a pokiaľ občania nebudú vo svojich nárokoch väčší patrioti – tak pravdepodobne NIČ. Budem veľmi rád, keď sa ukáže, že som sa mýlil.  

 

j.derďák